Ängsö naturresarvat 

Vaknade med ett leende på läpparna och kände mig pigg fastän jag endast sov ett fåtal timmar i natt. Idag är den äntligen här dagen då jag ska ut i skogen på äventyr.

Himlen är blå utan ett moln på och jag har en heldag framför mig med likasinnade kvinnor på Kvinnliga äventyrare eventet på Ängsö utanför Västerås.

Kaffet gurglar i kaffebryggaren och jag packar min ryggsäck innan avfärden med den stora kaffetermosen, en påse med bullar och kakor hamnar oxå där, men blir att handla lunch på vägen så jag inte har något hemma till lunchlådan och kände att jag inte orkade laga något ute i skogen.

Väl i bilen med min söta lilla rosa termos fyllt med kaffe till överflöd och frukost smörgåsen men salami och philadelfiaost känner jag mig både exalterad och nervös. Nervös att träffa massor med människor jag inte träffat förut och exalterad för att dom är ju där av samma anledning som mig, träffa just nya personer med samma intresse som mig, att lära sig mera om att göra upp eld, slipa kniv, karta och kompass osv.

Stannar i Eskilstuna för att handla lite lunch och kliver ur bilen och känner doften av lantlivet, en bonde håller på att vända upp åkern bredvid och de luktar jord blandat med koskit, en härlig känsla av sommar infinner sig i kroppen och känner mig nöjd med mig själv och att jag snart är framme vid målet.
Fortsätter emot Ängsö och behöver inte använda GPS:en för att hitta de är så fint skyltat och när jag kommer till bron som leder över till ön blir jag glatt överraskad av naturen på ön, de är så där att man ser hur dem små gröna bladen vill komma ut och visa sin fina färg men är inte riktigt där ännu, om någon månad är det nog en härlig upplevelse att kliva ur bilen där, åker igenom en alle där man ser de små gröna bladen som är på väg fram ur sina knoppar.

På parkeringen stod ett en hel uppsjö av tjejer som var på väg till Ångbåtsbryggan för att delta i Kvinnliga Äventyrares event, packade klart min ryggsäck och gick samma hakade på lämmeltåget mot ångbåtsbryggan.
Blev genast tagen av den härliga naturen runt omkring och gick där för mig själv och sa hit måste jag åka tillbaka när löven slagit ut och solen skiner som högst på himlen.
Väl framme vid bryggan möttes jag av en massa tjejer som nog var lika exalterade och nyfikna på dagen som jag.
Själv började jag men lite Bushcraft och lära mig göra upp eld med olika metorder och hur du kan tänka för att lyckas på bästa sätt. Hade en bra aning om hur men ska nog fundera lite mera på hur jag ska maximera min lycka att starta eld. Sen blev det hur du slipar din kniv för att få en skarp egg och hur du underhåller din kniv.
Att stå där och lyssna en veteran när det kommer till Bushcraft var inspirerande och fick mig att tänka på hur jag själv vill utvecklas och vad ja behöver tänka på med mina erfarenheter.

En stund senare satte vi oss framför lägerelden och fikade och delade erfarenheter och bytte tips på vad man kan göra på nästa äventyr. Avslutade dagen med två föredrag ett om att skriva och en annan om att fotografera sina äventyr.

Det var verkligen värt vartenda kilometer att besöka detta event och hoppas på massor med flera att umgås med likasinnade och få nya roliga idéer om vad som ska hända här näst

Tack till Kvinnliga Äventyrare, MoraKniv och Bushcraft Sverige.

2 thoughts on “Ängsö naturresarvat 

Add yours

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

